Poslednou 13. Etapou včera skončili najslávnejšie motoristické etapové preteky Rely Dakar 2015. Počas dvoch týždňov závodníci a ich podporné tímy prekonali spolu 9 tisíc kilometrov. Na pódiu v Buenos Aires sa napokon z celkového víťazstva radovali stálice ako Marc Coma, Naser Al Attiyah, Rafal Sonik, nuž a v kategórii kamiónov sa z víťazstva opäť tešila značka Kamaz, konkrétne stroj, ktorého vodičom bol Ajrat Mardejev. Tohtoročná edícia slávnej Rely Dakar priniesla veľa dôvodov na radosť aj slovenským pretekárom a fanúšikom motoristického športu na Slovensku. Naše dve najväčšie želiezka v ohni Ivan Jakeš a Štefan Svitko skončili v prvej desiatke, no darilo sa aj Róbertovi Kasákovi a Jaroslavovi Miškolcimu v kategórií kamiónov.
Motocykle:
Zo začiatku pretekov to vyzeralo na súboj továrnych jazdcov KTM a Hondy. Prvú etapu vyhral Brit Sunderland, no ten sa z Dakaru porúčal po páde v 4.etape keď mu vrtuľník privolával náš Ivan Jakeš. V tom čase už sa vo vedení usadil jeden z favoritov na celkové prvenstvo Joan Barreda Bort na Honde prenasledovaný matadorom Marcom Comom na KTM. Naši chlapci mali pomalší rozbeh keď v prvej etape obsadili 21. respektíve 22. priečku. No potom sa to posunulo k lepšiemu, Ivan Jakeš okrem ôsmej etapy, v ktorej mal technické problémy neskončil v etape horšie ako dvadsiaty. Štefan Svitko dokonca počnúc 4.etapou neopustil prvú desiatku v rámci poradia v etape.
Obdivuhodné je to aj keď porovnáme akú podporu majú továrni jazdci. Zatiaľ čo na ich motorkách často pracovalo aj 5-6 ľudí o motorku Štefana Svitka sa staral jeden jediný, mechanik Zlatko Novosád. O väčšom luxuse nemôže rozprávať ani Ivan Jakeš. Aj napriek tomu všetci členovia tímov našich pretekárov odviedli svoju prácu na 100 percent a výsledok sa dostavil. Preto netreba zabúdať ani na nich, pretože bez ich podpory by Svitko ani Jakeš tieto výsledky nedosiahli.
Vráťme sa teraz k bojom o prvé miesto. Barreda obhospodaroval prvú priečku priebežného poradia do siedmej etapy. Potom však prišli problémy s motorkou, penalizácie a napokon z toho bolo v cieli až celkové 17.miesto. Od toho momentu teda od ôsmej etapy sa vedenia ujal Marc Coma a už ho z rúk nepustil. Do cieľa prišiel s takmer 17 minútovým náskokom na druhého v poradí, Portugalčana Goncalvesa na Honde. Coma tak zaznamenal už svoje piate celkové víťazstvo v tejto slávnej súťaži.
Štefan Svitko si svojimi konštantnými výkonmi vybojoval 5.miesto, ktoré je vyrovnaním jeho kariérneho maxima na Dakare, keď rovnaké umiestnenie dosiahol už v roku 2012. Ako čerešničku na torte pridal v poslednej etape svoje najlepšie etapové umiestnenie v kariére, druhé miesto. Môžeme polemizovať, čo by bolo keby nedotiahol Portugalčana Congalvesa s pokazenou motorkou do cieľa druhej maratónskej etapy, možno by poskočil vyššie, no ako sám hovorí takýto posun by ho netešil: Je to Dakar, každý jazdec musí mať srdce na pravom mieste. Nejde o to, že skončím lepšie kvôli tomu, že jazdci vypadli. Chcem skončiť na vyššom stupni preto aby som dokázal sebe, aj druhým, že som dobrý a nie sa tešiť z toho keď druhý odstupujú. Aj týmito vyjadreniami si Štefan získava obľubu u fanúšikov.
Ivan Jakeš mal slabší začiatok, v ôsmej etape veľké technické problémy keď mu musel pomôcť David Pabiška, no koniec Dakaru bol v jeho podaní naozaj excelentný. Dve prvenstvá a jedno štvrté miesto v posledných troch etapách Ivanovi vyniesli konečnú 8.priečku. Hlavnou úlohou pre Jakeša bolo zvládnuť hlavne súboj o 8. miesto proti Lai Sanzovej. Túto úlohu najmä perfektnými výkonmi v posledných troch dňoch zvládol a včera v cieli poslednej etapy vyhlásil: Ja som z Laiou moc nezávodil, ja som len mal technické problémy a ona mi už tri dni naznačovala aby som spomalil a nepredbiehal ju, no neviem ako by som sa potom cítil. V tomto sú naši dvaja závodníci veľmi rozdielny. Svitko berie veci tak ako sú a je rád keď sa mu darí, no nemá problém ani s tým keď sa mu darí menej, zatiaľ čo mediálne výstupy Jakeša na tejto Rely Dakar boli veľmi rozpačité. Bolo tam cítiť hnev, nasrdenosť, takmer večnú nespokojnosť… Ivan to všetko zaklincoval tým, že by potreboval aby Dakar trval o týždeň dlhšie. Povedzme si na rovinu, že v posledných etapách išlo väčšine pretekárov na čele hlavne o to nerozbiť motorky a dôjsť do cieľa. Nechcem aby to vyznelo ako znevažovanie Jakešových víťazstiev ale proste zatiaľ čo on to zobral na plný plyn ostatný išli na istotu. Taktiež netreba znevažovať Laiu Sinzovú, ktorá to natrela nejednému skúsenejšiemu závodníkovi. Kto vie ako by to bolo dopadlo keby pri včerajšej naháňačke s Ivanom nepadla. Každopádne obaja naši závodníci si zaslúžia za svoje vystúpenie obdiv a rešpekt.
- Marc Coma (Šp.) KTM 46:03:49, 2. Paulo Goncalves (Portug.) Honda +16:53, 3. Toby Price (Aus.) KTM +23:14, 4. Pablo Quintanilla (Čile) KTM +38:38, 5. Štefan Svitko (SR) KTM +44:17,… 8. Ivan Jakeš (SR) KTM +2:18:18
Automobily:
V tejto kategórií to bol súboj hlavne medzi Nasserom Al-Attiyahom na Mini a Holanďanom Ginielom de Villiersom na Toyote. Cyril Despres, ktorý v tomto ročníku presedlal z dvoch kolies na štyri sa do bojov o popredné priečky nezapojil a súťaž dokončil na 34. mieste. Obhájaca minuloročného prvenstva Nani Roma, pre technické problémy tento rok cieľ nevidel. Do súboja o prvenstvo tento rok nezasiahol ani “Pán Dakar“, Stefan Peterhansel, ktorý tento rok viac menej odhaľoval slabé stránky Peugeotu a nakoniec dokončil na 11. mieste. V súboji o to prvé napokon uspel Katarčan Al-Attiyah, ktorý si vybudoval na de Villiersa tridsaťpäť minútový náskok. Po odstúpení viacerých favoritov im spoločnosť na stupňoch víťazov robil Poliak Krzysztof Holowczyc.
el, ktorý tento rok viac menej odhaľoval slabé stránky Peugeotu a nakoniec dokončil na 11. mieste. V súboji o prvé napokon uspel Katarčan Al-Attiyah, ktorý si vybudoval na De Villiersa tridsaťpäť minútový náskok. Po odstúpení viacerých favoritov im spoločnosť na stupňoch víťazov robil Poliak Krzysztof Holowczyc.
-
- Nasser Al-Attiyah (Kat.) Mini 40:32:25, 2. Giniel de Villiers (JAR) Toyota +35:34, 3. Krzysztof Holowczyc (Poľ.) Mini +1:32:01
Túto najmenej početnú kategóriu vyhral Poliak Rafal Sonik, ktorý mal po odstúpení najväčších súperov otvorenú cestu za prvenstvom. Celkovo dokončilo súťaž len 18 štvorkoliek zo 45, ktoré sa postavili na štart.
- Rafal Sonik (Poľ.) Yamaha 57:18:39, 2. Jeremías González Ferioli (Arg.) Yamaha +2:54:50, 3. Walter Nosiglia (Bol.) Honda +3:42:56
Kamazy dominovali od začiatku až dokonca. Loprais rovnako i všetci ostatní ich naháňali márne. Otázkou bolo iba, ktorá z posádok Kamazu si pripíše víťazstvo. Nakoniec sa do Buenos Aires v najrýchlejšom čase dostal kamión, za ktorého volantom sedel Ajrat Mardejev. Kamazy si išli takpovediac svoju vlastnú súťaž. Najlepším pretekárom na inom kamióne bol Aleš Loprais na kamióne značky MAN. Ten stratil na víťaza hodinu a 56 minút.
Slovensko malo v tejto kategórii dvoch zástupcov. Jaroslav Miškolci bol mechanikom v posádke českého Bonver Dakar Projektu. Člen posádky Tatry, ktorú riadil Tomáš Vrátny skončil celkovo na 14.mieste. Róbert Kasák, bol vodičom staršej Tatrovky, ktorá má za sebou už svoj ôsmy Dakar. Kasák to s týmto inventárom Dakaru dotiahol na 29.miesto v celkovom poradí. Navyše sa mu podarilo vyhrať v kategórii rýchlych asistencii. Takže sa stal Dakarským víťazom.
- Ajrat Mardejev (Rus.) Kamaz 42:22:01, 2. Eduard Nikolajev (Rus.) Kamaz +13:52, 3. Andrej Karginov (Rus.) Kamaz +51:00, 4. Aleš Loprais (ČR) Man +1:56:37, 5. Dmitrij Sotnikov (Rus.) Kamaz +2:24:32, 6. Hans Stacey (Hol.) Iveco +2:29:29,… 14. Tomáš Vrátný, Jaroslav Miškolci (ČR/SR) Tatra +9:55:54, 29. Róbert Kasák (SR) Tatra +26:24:27
Dakar sú tie najťažšie motoristické preteky na svete a nás môže tešiť, že v jeho tohtoročnej edícií všetci jeho slovenskí účastníci videli cieľ, ba dokonca patrili k jedným z najlepších. Ostáva len veriť, že budúci rok sa naši pretekári opäť zúčastnia, dorazia do cieľa a zviditeľnia naše malé Slovensko.
Robo Michalec
foto: Flickr.com