Veľmi sa teším, že Vám môžem priniesť nasledujúci rozhovor. Kto sleduje moje sociálne siete, ten určite si mohol všimnúť, že už dlhšie intenzívne sledujem karting. Dlho som rozmýšľal, o tom, že prinesiem aj rozhovor s niekým z prostredia tohto športu. Nie je to však úplne jednoduché. Chalani (aj dievčatá) pretekajú takmer každý týždeň. To so sebou prináša veľa cestovania a málo voľného času.
Som veľmi rád, že Vám dnes môžem predstaviť jedného z mojich najobľúbenejších pretekárov, ktorý je v tomto športe veľmi úspešný. Mladý poľský pretekár Borys Łyżeń totiž okrem toho, že sa v minulom roku stal šampión Poľska v kategórií Rotax Mini Max a vyhral tiež Kartingové majstrovská Poľska, tak je taktiež vicemajstrom sveta v kategórií Rotax Mini Max, keď na svetovom finále v Bahrajne skončil trochu nešťastne „až“ na druhom mieste.
Momentálne preteká v svetovej sérií WSK (World Series Karting) na okruhoch v Taliansku v tíme KidX Driver Perfomance, ktorý je tiež súčasťou akadémie Fernanda Alonsa. Viac o sebe a svojich úspechoch nám už Borys prezradí v nasledujúcom rozhovore.
Zaujalo ma, že tvojím vzorom je Ayrton Senna. Myslím, že nie veľa chlapcov v tvojom veku o ňom vie, aj keď možno poznajú to meno ale väčšina o ňom určite nevie toľko ako ty. Prevažne sú ich idolmy pretekári, ktorých môžu vidieť pretekať v F1 teraz ako napríklad Verstappen alebo Hamilton…
Ako si sa teda o Sennovi dozvedel ty? Keďže, keď mal tú nehodu ešte ani jeden z nás nebol na svete… A čo ťa na ňom tak fascinuje?
Rodičia mi raz pustili film o Ayrtonovi Sennovi a učarovalo mi to. Vtedy som si povedal, že nikto nie je lepší (alebo nebol lepší) ako on a myslím, že to platí aj naďalej. Predtým a potom som videl veľa rôznych filmov o rôznych pretekároch ale podľa môjho názoru na jazde Ayrtona Sennu bolo niečo magické.
Keď si začínal s kartingom určite to najskôr bolo hlavne jazdenie pre zábavu. Kedy nastal moment, že si tvoji rodičia samozrejme aj spolu s tebou povedali, že urobia všetko preto aby si mal šancu byť najlepší v tomto športe a dosahovať úspechy. A čo všetko sa pre teba od toho momentu zmenilo?
Zmenilo sa toho veľa. Pamätám si ako sme prvýkrát prišli do haly zajazdiť si. Keď som vyrazil bolo to pre mňa niečo neskutočné. Potom sme chodili asi 3 roky len tak z času na čas zajazdiť si, skutočne iba pre zábavu. V roku 2019 sme sa rozhodli že skúsime aj závody. Odjazdil som šesť alebo sedem súťažných víkendov. V druhej polovici sa mi darilo, a tak sme sa rozhodli, že v tom budeme pokračovať aj v roku 2020.
To bolo v kategórií Rotax Micro Max. Udialo sa veľa vecí, prvé dva preteky tej sezóny som vyhral. Neskôr mi trochu chýbali nápady a tiež moje nastavenie nebolo úplne najlepšie. V roku 2021 po pre nás ťažkom Bonus Cupe sme sa s otcom zhodli, že jediný spôsob akým sa dá vyhrávať je, že sa tým musíme baviť. Začali sme sa teda baviť a podarilo sa nám vyhrať prakticky všetko v kategórií Rotax a aj v seriáli Kartingových Majstrovstiev Poľska.
Dostal som sa ako poľský šampión v kategórií Rotax Mini Max aj na svetové finále Rotax Grand Finals, ktoré sa konalo v Bahrajne. Taktiež sa tam toho veľa udialo, skončil som tam druhý čo bol veľmi dobrý výsledok.
Teraz závodím v svetovej sérií WSK vo farbách tímu Fernanda Alonsa. Zatiaľ je to celkom pekný príbeh. Teraz je mojim hlavným cieľom vylepšiť svoju pozíciu vo WSK. Máme v závodoch dobré tempo, tak uvidíme.
Celé Rotax Grand Finals bola veľká akcia z množstvom pretekárov z rôznych krajín, takže ako sa ti to páčilo?
Veľmi sa mi to celé páčilo, napríklad aj to ako sme jazdili večer pod umelým osvetlením ale celé tie preteky boli super.
Bol si veľmi blízko tomu aby si sa stal dokonca Majstrom Sveta. Celé finálové preteky si viedol a prvú pozíciu si stratil v poslednom kole. Aj keď ťa poznám ako stále pozitívne naladeného človeka muselo to byť určite ťažké sa cez niečo také preniesť..?
Áno, najskôr to bolo veľmi ťažké ale neskôr som sa z toho pozbieral a beriem to ako ďalšiu skúsenosť. Bol to veľmi dobrý víkend. Skončil som druhý v Grand Finals čo je najlepší výsledok poľského pretekára v histórií tohto veľkého podujatia, takže som spokojný.
Po tomto úspechu si mal aj nejaké mediálne povinnosti…rozhovory v rádiu či v televízií a podobne. Pocítil si, že si po Bahrajne populárnejší alebo, že máš viac fanúšikov?
Určite mi ten úspech na Grand finals priniesol trochu slávy. Je to dobrý pocit. Teraz by som ale hlavne chcel aby sa moje výsledky vo WSK priblížili tým, ktoré som dosiahol v Bahrajne.
Teraz pretekáš v tíme KidiX Driver Performance čo je továrenský tím, takže máš určite veľmi dobré podmienky na napredovanie. Ako sa v tíme cítiš a ako vychádzaš so svojimi kolegami? V motoršporte sa často zvykne hovoriť, že prvý súper, ktorého chceš poraziť je tvoj tímový kolega. Platí to aj vo vašom tíme?
Úprimne povedané s tým, že prvý koho chcem poraziť je môj tímový kolega trochu nesúhlasím. Ja jednoducho dávam do toho všetko a nikomu nedovolím dostať sa do mojej hlavy. Jazdením sa dobre bavím. V Kidix-e mám veľmi dobre podmienky. Veľmi dobre sa mi komunikuje s mechanikmi a myslím, že úspech je len otázka času.
Hovoríš, že nie si úplne spokojný so svojimi doterajšími výsledkami vo WSK. Na jednej strane ukazuješ veľký potenciál, máš dobré tempo, dokážeš byť najrýchlejší na trati ale potom príde nejaký moment, ktorý ťa zabrzdí. Či už nevydarená kvalifikácia alebo niečo podobné… Potom musíš veľa riskovať, aj keď si už niekoľko krát dokázal, že sa dokážeš prebiť späť dopredu. Myslíš, že ak by sa ti podaril nejaký víkend, kde by ti všetko vyšlo, že by sa to zlomilo a dokázal by si pravidelne bojovať v čele pretekov?
Vzhľadom na to, že mám také dobré tempo chcem tie chyby čo najskôr odstrániť. Som presvedčený o tom, že mám na to byť v čele a bojovať v závodoch WSK o víťazstvo a to je to čo ma najviac motivuje. Ako som už povedal, myslím, že je to otázka času. S každým závodom sa učím niečo nové. Učím sa tiež ako sa správajú ostatní pretekári na trati a zatiaľ trpezlivo čakám.
V čom je pre teba najväčšia zmena vo WSK oproti závodom v Poľsku, okrem toho, že je tam určite väčšia konkurencia..?
Určite je to vyšší level, nie nadarmo sa to volá Wold Series Karting. Sú tam iné motory ako tie na ktorých som doteraz jazdil. Rozdiely sú tiež v pravidlách a určite je to všetko ťažšie.
Nedávno si si nešťastne na pretekoch zlomil ruku, takže teraz máš malú prestávku od pretekania. Ako sa pripravuješ na návrat na okruhy?
Snažím sa pripravovať tak tvrdo ako vždy a možno ešte lepšie :). Práve mi zložili z ruky ortézu a od zajtra začínam intenzívne cvičiť a pripravovať sa na ďalšie závody. Do závodov by som sa mal vrátiť 8. mája.
Závody na tom najvyššom leveli znamenajú okrem iného aj veľa cestovania a veľa času stráveného mimo domova. Ako si si na to zvykol? Máš rád cestovanie a spoznávanie nových krajín?
Áno, mám rád cestovanie. Ja som na to ako stvorený… 🙂
Ako to máš zo školou? Máš individuálny plán aby si sa mohol učiť medzi závodmi?
Áno, v škole mám individuálny plán. Teraz, keď mám zlomenú ruku tak mám toho veľa čo sa týka školy, veľa vecí doháňam. Mám veľa testov takže v tomto období sa veľa a tvrdo učím. Keď som na pretekoch tak sa zvyčajne po každom dni spájam s mojimi učiteľmi a mám jednu alebo dve hodiny vyučovania plus od nich samozrejme dostávam domáce úlohy.
Typická otázka by bola aký je tvoj športový sen ale keďže viem, že by si určite odpovedal, že je to stať sa pilotom F1 spýtam sa inak. Ak by si si mohol vybrať, v akom tíme F1 by si chcel pretekať a prečo? A kto by mal byť tvoj tímový kolega?
V budúcnosti by som chcel byť pilotom Ferrari. Ferrari bolo vždy jedným z mojich obľúbených tímov ale je to tiež jeden z najväčších a najlepších tímov. Ferrari je jednoducho legenda F1. A chcel by som byť v tíme spoločne s Charlesom Leclercom, pretože je to veľmi talentovaný mladý pretekár. Ktovie, možno za pár rokov s ním nejaké preteky odjazdím. 🙂
Na koniec som ťa chcel poprosiť o nejakú vtipnú alebo zaujímavú príhodu zo závodov ale potom som si spomenul, že si jeden zo závodov odjazdil prakticky iba s jedným okom, keď ťa niečo uštiplo do očného viečka. Ako si si s tým vtedy poradil?
To bolo vtipné (smiech)… Pamätám si, že pred tým bodnutím som bol jedným z najrýchlejších, možno aj najrýchlejší na trati. Potom ma bodla osa. Náhle som bol podľa časov na 6-7. mieste. Ako sa potom ukázalo tak všetok ten čas som stratil v ľavých zákrutách, keďže tá osa ma bodla do ľavého oka. Celkovo to bola podľa mňa vtipná situácia. 😀
Veľmi pekne Borysovi ďakujem za tento rozhovor, prajem mu čo najrýchlejší a tiež čo najúspešnejší návrat na okruhy. 🙂
4 thoughts on “Borys Łyżeń: Jediná cesta k víťazstvu je baviť sa pretekaním”